Mzdové účetnictví se stává nezbytným tématem pro každou firmu ve chvíli, kdy přijme prvního zaměstnance. V tento moment vyvstávají nové administrativní povinnosti v rámci personální agendy, která je provázána se státními orgány a legislativou. Malé firmy zpravidla tuto agendu předávají externím dodavatelům účetnických služeb. Větší firmy nad 200 zaměstnanců již nejčastěji zaměstnávají vlastní mzdové účetní, kteří pracují s firemními mzdovými softwary.
Kdy vzniká povinnost zavést mzdovou agendu?
Tato povinnost vzniká uzavřením jedné z následujících smluv:
- pracovní smlouvy,
- dohody o pracovní činnosti (DPČ),
- dohody o provedení práce (DPP),
- smlouvy o výkonu funkce jednatele.
Čím se mzdové účetnictví zabývá?
Mzdoví účetní spravují procesy a náležitosti spojené s vyplácením mzdy zaměstnancům v soukromém sektoru. Toto ohodnocení se vyplácí zpětně za předchozí odpracovaný měsíc. Mzdová problematika je ukotvena z legislativě. Náplň práce mzdových účetních je velmi pestrá, jako klíčové oblasti se v tomto oboru dají označit následující obecné nadmnožiny:
- pracovně právní vztahy,
- odměňování zaměstnanců,
- zdravotní pojištění,
- pojistné na sociální zabezpečení,
- zdanění mezd.
Mzdoví účetní se také starají o shromažďování důležité dokumentace a další administrativu, kterou shrnuje následující tabulka.
Poznámka nakonec: Jaký je rozdíl mezi mzdou a platem? Mzda se vyplácí v soukromém sektoru, plat dostávají zaměstnanci státu, kraje, obce, případně některé jím, respektive jimi zřízené rozpočtové a příspěvkové organizace.