Co Vás zajímá?
AKTUALIZOVÁNO: pod článek jsme doplnili sérii vidonávodů, které vám pomohou se zprovozněním služby eNeschopenka. Videonávody najdete zde
Elektronická neschopenka zjednoduší komunikaci mezi nemocným zaměstnancem, lékařem, zaměstnavatelem a Českou správou sociálního zabezpečení (ČSSZ).
Eneschopenka se týká 3 druhů pracovní neschopnosti
- nemoci,
- pracovního úrazu
- a nepracovního úrazu.
Například ošetřování člena rodiny do eNeschopenky nevstupuje. Všechny tři případy, kterých se týká, vyřešíte pomocí Vemy: Pracovní neschopnost zaměstnance (PNZ).
Jak funguje aplikace Pracovní neschopnost zaměstnance
Prostřednictvím PNZ se automaticky stahují informace ze serverů ČSSZ o vzniku, pokračování a konci pracovní neschopnosti zaměstnanců. Zjistíte tak dokonce i místo pobytu nemocného nebo dobu vycházek.
Všechny informace se také zapíšou do souboru Sociální události (F64) a do nových souborů aplikace Mzdy (PAM) ve mzdovém systému, nemusíte proto nic ručně zadávat.
Zvlášť pokud pracujete ve velké firmě, kde o pracovní neschopnosti potřebuje mít přehled více lidí, využijete také možnost nastavení notifikačních e-mailů:
- Prostřednictvím databázových událostí (takzvaných triggerů) si jednoduše zadáte všechny e-mailové adresy, na které budou chodit upozornění o pracovních neschopnostech vašich zaměstnanců evidovaných na ČSSZ.
- Pokud využíváte sledování personálních událostí, můžete nastavit rozesílku notifikačních e-mailů na míru vybraným skupinám – personalistku či mzdovou účetní informuje o všech zaměstnancích, vedoucí jednotlivých týmů zase jen o jejich podřízených.
Aplikace vám navíc vygeneruje dokument s aktuálním přehledem všech zaměstnanců s evidovanou pracovní neschopností.
Co potřebujete mít k zprovoznění eNeschopenky
Abyste měli elektronický přístup k neschopenkám svých zaměstnanců a zároveň mohli online komunikovat s ČSSZ, musíte se:
- zaregistrovat na ČSSZ k nové službě Data zaměstnavatelům o dočasné pracovní neschopnosti (DZDPN),
- zaregistrovat na ČSSZ k nové službě Hlášení zaměstnavatele při ukončení pracovní neschopnosti(HZUPN).
Druhý bod se vás přitom netýká, pokud už jste zaregistrovaní ke službě NEMPRI pro elektronické odesílání příloh k žádosti o dávku. V tom případě vás ČSSZ zaregistruje k Hlášení automaticky.
Potřebujete dva vlastní certifikáty, máte je?
Na vás je instalace dvou dalších certifikátů (kvalifikovaný pro obě služby, komerční pro DZUPN):
- Kvalifikovaný podpisový certifikát (Qualified)– slouží pro podepisování elektronické komunikace s ČSSZ. Díky němu úřad ví, že jste hlášení odeslali vy jako pověřená osoba. Pokud už teď odesíláte podání na ČSSZ elektronicky, tento certifikát už používáte a nemusíte nic řešit.
- Komerční certifikát (Public)– slouží k šifrování zpráv, které obdržíte od ČSSZ, aby se k citlivým informacím nedostal někdo cizí. Komerční certifikát zajistí, že vy zašifrované informace (třeba o pokračování nebo ukončení neschopenky zaměstnanců) přečtete, ale nikdo jiný ne.
Jestli certifikáty zatím nemáte, vystaví vám je akreditovaní poskytovatelé certifikačních služeb – například Česká pošta (PostSignum), První certifikační autorita nebo eIdentity.
Spojte se s aplikací Registr nemocenského pojištění
S některými povinnostmi eNeschopenky vám pomůže i aplikace Registr nemocenského pojištění(RNP). Pomocí ní třeba odešlete na ČSSZ nové povinné Hlášení zaměstnavatele při ukončení pracovní neschopnosti zaměstnance (HZUPN) nebo přílohy k žádosti o dávku nemocenského pojištění (NEMPRI).
eNeschopenka platí od ledna, registrujte se ale už teď
Elektronické neschopenky začínají oficiálně platit od 1. ledna 2020, ještě v prosinci byste se ale měli zaregistrovat k novým službám ČSSZ a ověřit, zda vlastníte oba dva potřebné certifikáty (Qualified a Public).
Aplikace PNZ vychází v polovině prosince 2019. Pokud ji máte objednanou, objednávku zpracujeme a rozšíříme vám licenci. 1. ledna 2020 můžete poprvé stahovat informace o pracovních neschopnostech. Není nutné to ale dělat každý den, zjistíte je až 30 dní zpětně.
Zavedení eNeschopenky přinesla novela zákona o nemocenském pojištění
Má zjednodušit administrativní proces dočasné pracovní neschopnosti, umožnit zaměstnavatelům lepší přístup k informacím o nemocných zaměstnancích a urychlit vyplácení dávek.
Nově budou lékaři vystavovat místo pěti formulářů jen tři:
- 1. díl neschopenky: elektronické Hlášení o vzniku dočasné pracovní neschopnosti,
- 2. díl neschopenky: tištěný Průkaz práce neschopného pojištěnce, který dostane zaměstnanec a slouží pro záznamy kontrol ze strany lékaře nebo okresní správy sociálního zabezpečení,
- 3. díl neschopenky: elektronické Hlášení o ukončení dočasné pracovní neschopnosti.
Testování aplikace není možné, ČSSZ nenabízí testovací rozhraní pro koncové uživatele. Brzy vám připravíme video s představením aplikace.
eNeschopenka v HR systému Vema
eNeschopenka Vema: základní nastavení modulu Pracovní neschopnost zaměstance (DZDPN)
eNeschopenka Vema: základní nastavení modulu Pracovní neschopnost zaměstance (DZDPN) - cloud
eNeschopenka Vema: nastavení notifikačních emailů pomocí triggerů
eNeschopenka Vema: nastavení aplikace Docházka
eNeschopenka Vema: hlášení zaměstnavatele o ukončení prac. neschopnosti (HZUPN)
Tým Vema.