Hodnocení pracovníků (z anglického Staff Evaluation) je jednou ze základních činností personálního oddělení. Podstatou je zhodnocení působení zaměstnance ve firmě – jeho pracovního výkonu, výsledků, dovedností, posunu nebo třeba vztahů se spolupracovníky či zákazníky. Většinou má podobu hodnoticího pohovoru.
Personalisté pak dávají zpětnou vazbu zaměstnancům, ale i vedení organizace.
Výhody hodnocení zaměstnanců
- získáte podklady k odměňování pracovníků a snáz stanovíte prémie,
- motivujete zaměstnance k vyšším pracovním výkonům,
- lépe zacílíte vzdělávání – zjistíte, v čem se potřebují zaměstnanci posunout,
- získáte podklady k rozhodování o povýšení nebo přeřazení pracovníků na jinou pozici.
Zpětnou vazbu a hodnocení zaměstnanců řeší firmy většinou systematicky – nastaví si pravidelné termíny setkání (například jednou ročně) a mají vypracovaný hodnoticí systém.
S procesem hodnocení pomáhají různé aplikace nebo programy. Například v modulu Hodnocení zaměstnanců od Vemy si nastavíte pravidelnost hodnoticích schůzek nebo vytvoříte formuláře pro hodnocení kompetencí a vše přehledně archivujete.
TIP: Přečtěte si, kdo je to Personalista