Člověk v pracovní neschopnosti je zaměstnanec, který trpí akutní nemocí, je po úrazu nebo operaci a podle lékaře není dočasně schopný pracovat.
V době nemoci má zaměstnanec nárok na poskytnutí náhrady mzdy, pokud splňuje následující podmínky:
- uznání dočasné pracovní neschopnosti podle § 57 Zákona o nemocenském pojištění nebo nařízení karantény podle zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
- dočasná pracovní neschopnost (karanténa) vznikla v době trvání nemocenského pojištění,
- dočasnou pracovní neschopnost si zaměstnanec nepřivodil úmyslně.
Prvních čtrnáct dní pracovní neschopnosti vyplácí zaměstnanci náhradu mzdy zaměstnavatel, od 15. dne má zaměstnanec nárok na nemocenské dávky od státu. Ty vyplácí Okresní správa sociálního zabezpečení.
Výši náhrady mzdy určuje zákoník práce.
Od ledna 2020 fungují v Česku elektronické neschopenky, které usnadňují předávání informací mezi lékaři, zaměstnavateli a ČSSZ. S bezproblémovou prací s Eneschopenkami pomáhá i modul eNeschopenka od Vemy.
Čtěte také:
Tipy pro práci s eNeschopenkou
eNeschopenka - řešení v systému Vema